Od czasów założenia przez Wiliama J. Riley’a marki New Balance minęło 114 lat. Od skonstruowania pierwszych butów do biegania przez jej projektantów ponad 80 lat. W tym czasie New Balance intensywnie pracował szukając coraz nowszych rozwiązań. Wymusza to również trwający, obserwowany od lat na rynku „biegowy wyścig zbrojeń” w którym technologie zastosowane w butach pozwalają na efektywniejszy bieg. 

2020 r. wydaje się pod tym względem wyjątkowy. Marka NB nie tylko poczyniła znaczące aktualizacje swoich flagowych modeli jak New Balance 1080, ale i poszerzyła ofertę produktów serii Fuelcell.

Należą do niej m.in. modele: Fuelcell TC, Prism Energystreak i Propel V2. To produkty, które stawiają na szybsze bieganie. Dwa pierwsze debiutują, ostatni wspomniany, zyskał aktualizację. Wszystkie łączy podeszwa środkowa wykonana z pianki Fuelcell. Jednak dzięki różnej twardości modele mogą dawać zupełnie inne odczucia. Jak szacuje marka, pianka pozwala przyjąć 10 różnych konfiguracji twardości. Projektantom daje to szeroki wachlarz możliwości.

Czym się więc różnią między sobą: TC, Prism Energystreak i Propel?

Fuelcell – co to?

Pianka FuelCell, jak uważa marka, jest innowacyjna i stanowi ogromny krok naprzód dla rozwoju produktów amerykańskiego przedsiębiorstwa. Powstała przy współpracy z elitarnymi sportowcami m.in. Jenny Simpson (brązową medalistkę Igrzysk Olimpijskich na dystansie 1500 m).

Charakteryzuje się najwyższym współczynnikiem odbicia. Jest to wypełniona azotem pianka TPU. Dodatkowo, New Balance obiecuje, że FuelCell ma co najmniej 39% większy zwrot energii niż pianka „REVlite” , stosowana m.in. w takich modelach jak „startówka” New Balance 1500. Nie jest tak miękka jak inna ze znanych technologii Fresh Foam, ale jest dużo bardziej responsywna.

Materiał został opracowany przez New Balance Innovation Design Studio, a idea była prosta, skonstruować podeszwę, która czołowym zawodnikom pozwoli biegać szybciej. Prace rozpoczęto już w maju 2017 r. Po wielu miesiącach kombinacji udało się zaprojektować model FuelCell 5280 oparty na dokładnych analizach biomechaniki ruchu. Nad badaniami specjaliści z Bostonu spędzili setki godzin, w międzyczasie udoskonalając pierwotne elementy buta takie jak m.in.: materiał, kształt, dopasowanie. Jak podkreślał w materiałach prasowych Kevin Fitzpatrick – „Byliśmy nieugięci w najdrobniejszych szczegółach. Sprawdzaliśmy rzeczy, których nikt by nie zobaczył ani nie poczuł, mieliśmy obsesję.

To dało początek kolejnym modelom opartym o wspomnianą piankę.

New Balance Fuelcell TC

FuelCell TC (“Training and Competition”) to główny debiutant tego roku. Model stworzono na starty w zawodach i treningi szybkościowe. Wyróżnia go przede wszystkim obecność coraz bardziej popularnej płytki karbonowej. Nie jest to jednak produkt skonstruowany tylko i wyłącznie z myślą o zawodnikach ze ścisłej czołówki. Inspiracją do jego powstania była analiza biegaczy zmagających się z barierą 3h na dystansie maratońskim. To osoby, które z jednej strony walczą o urwanie kolejnych sekund, z drugiej potrzebują również pewnej dozy amortyzacji. Na trasie spędzają o kilkadziesiąt minut dłużej niż zawodnicy z elity.

FuelCell TC stara się łączyć komfort i szybkość, ale jednocześnie jest modelem bezpiecznym niemal dla każdego. Stąd też 10 mm drop. Jego waga porównywalna jest z modelami treningowymi, wynosi – 281 g (męski) i 222 g (damski).

Amortyzacja oparta została o już wspomnianą piankę FuelCell. Jest ona jednak nieco bardziej sprężysta niż ta zastosowana w modelu Propel (więcej o nim poniżej). Dodatkowo w połączeniu ze wspomnianą płytką, zapewnia sprężysty, dynamiczny bieg. Specjalna konstrukcja płytki zachowuje równowagę między giętkością i sztywnością, pozwalając na efektywny bieg. Podczas biegu w trakcie kontaktu z podłożem płytka ugina się, z kolei na wysokości palców usztywnia „napędzając” do przodu

Cholewka wykonana została z jednowarstwowej siateczki. Jest lekka i dopasowana, wygodna, ale jednocześnie i obszerniejsza niż w przypadku typowego modelu startowego.

BUTY NEW BALANCE FUELCELL TC

Sprawdź New Balance FuelCell TC w SKLEPBIEGACZA.PL

Fuelcell Propel V2 – dla każdego

Pierwsza edycja FuelCell Propel wydana w roku ubiegłym była kolejnym etapem rozwoju produktów amerykańskiego producenta. Nie każdy biega ze śródstopia, zazwyczaj większość amatorów biega z pięty, dlatego marka starała się stworzyć i produkt dla takich zawodników, którzy jednocześnie szukają lżejszego buta. Tym samym FuelCell Propel miał być bardziej uniwersalny (w odróżnieniu od modelu dla ambitnych – Rebel, który również pojawił się w roku ibiegłym). Propel został stworzony z myślą nie tylko o szybszych kilometrach, ale i codziennym treningu. Ma niższy drop (wynosi 6 mm) i samą wysokość podeszwy niż Fuelcell TC..NEW BALANCE FUELCELL PROPEL V2

2. edycja Propel oparta została o sprężystą piankę Fuelcell, ale przyniosła i zmiany. Głownie w cholewce, zapiętku i podeszwie. Celem marki było podniesienie wydajności Propel’a przy jednoczesnym zachowaniu klasycznego charakteru poprzedniej wersji.

Zasadnicza różnica rzucający się w oczy to podeszwa zewnętrzna. Lekka gumowa podeszwa zewnętrzna NDurance jest trwała, jej konstrukcja zapewnia przyczepność, jednocześnie nie zwiększa wagi buta. To co jest również zauważalne, to zmiana geometrii podeszwy. Słuchając opinii użytkowników w modelu zastosowano również krótsze wiązania. 

New Balance Propel 2 vs. New Balance Propel

Sprawdź New Balance FuelCell Propel V2 w SKLEPBIEGACZA.PL

New Balance Fuelcell Prism – dla szukających stabilizacji

Z kolei New Balance Fuelcell Prism to model do biegania dla biegaczy poszukujących większej stabilizacji. Ma podobną geometrię co debiutujący w ubiegłym roku, wspominany model Rebel, ale zastosowano w nim szerszą i bardziej miękką platformę, by lepiej sprawdzał się również podczas codziennego treningu.

I ten model wykorzystuje piankę Fuelcell, ale w Prism w przyśrodkowej części pod łukiem zastosowano większą gęstość pianki. Podobnie jak w Propel, wykorzystano 6 mm drop. 

Sprawdź New Balance FuelCell Prism EnergyStreak w SKLEPBIEGACZA.PL

Porównanie

Podeszwa New Balance Fuelcell TC vs. Propel V2 vs. Prism Energystreak

  Fuelcell TC Fuelcell Propel V2 Fuelcell Prism Energystreak
Waga 281 g (męski)

222 g (damski)

270 g (męski)

227 g (damski)

238 g (męski)

201 g (damski)

Drop 10 mm 6 mm 6 mm
Wysokość pięta 36 mm 27 mm 28 mm
Wysokość palce 26 mm 21 mm 22 mm
Płytka karbonowa Tak Nie  Nie
Typ stopy neutralna/ supinująca neutralna/ supinująca neutralna/ lekka pronacja
Cena  829,99 zł  429,99 zł  429,99 zł