Co robić, gdy musimy siedzieć w domu? Czy to powód, aby rezygnować z aktywności? Na pewno nie, wręcz przeciwnie. Siedzenie przed telewizorem czy komputerem szybko da o sobie znać różnymi dolegliwościami. Jak ćwiczyć efektywnie na małej przestrzeni? Jest na to sposób. Można ćwiczyć wykorzystując ciężar własnego ciała. Jeszcze lepszą alternatywą dla zajęć na siłowni, jest wykorzystanie taśm oporowych do ćwiczeń, które sprawdzą się zarówno u profesjonalistów, jak i amatorów.

Taśmy oporowe są dobrą alternatywą dla przyrządów na siłowni. Dzięki nim można wykonywać szeroką gamę ćwiczeń przy różnych poziomach sprawności. Jednocześnie wymuszają bardziej naturalny ruch. Nie zagradzają miejsca w domu, zwłaszcza, gdy mamy mało wolnej przestrzeni. Na dodatek są niezwykle lekkie i w porównaniu z innymi przyrządami, stosunkowo tanie. Zaskakują swoją uniwersalnością, pozwalają m.in.:

  • zbudować siłę zarówno górnej, jak i dolnej części ciała;
  • poprawić mobilność;
  • wspomagają powrót do zdrowia, zwłaszcza w przypadku urazu bioder, ramion i kolan;

Warto jednak zwrócić uwagę nie tylko na jakość materiałów z których są wykonane (gwarantujące jej wytrzymałość), ale i taśmę dobrać odpowiednio do swojej postury oraz kondycji.. Wiele zależy również od tego nad jakimi partiami mięśniowymi chcemy ćwiczyć. 

W ofercie marki Blackroll znaleźć można taśmy różnej długości. Wszystkie są wytrzymałe, hipoalergiczne i łatwe w czyszczeniu (można prać w temperaturze 60 stopni Celsjusza i nadają się do suszenia w suszarce bębnowej w niskiej temperaturze). Materiał z którego są wykonane (unikalny, opatentowany materiał tekstylny, bezlateksowy) jest nie tylko odporny na rozerwanie, ale przy kontakcie ze skórą miękki. 

Blackroll Loop Band to mini taśma do ćwiczeń wymiarów: 32x6cm. Siła oporu zależna jest od koloru: pomarańczowy – słaby, zielony – średni i niebieski mocny. Najlepiej sprawdzi się przy treningu mniejszych łańcuchów mięśniowych.
Blackroll Resist Band  to taśma o długości 180 cm (szerokość – 6 cm). Ta wersja dostępna jest w dwóch kolorach: szara – mocny opór, czarny – ekstremalnie mocny. Zapewnia szeroki wachlarz ćwiczeń skupiających się na wzmacnianiu, mobilizacji czy też rozciąganiu, ale także z powodzeniem stosowana może być przy ćwiczeniach korekcyjnych oraz wydolnościowo-szybkościowych. 
Blackroll Super Band to niejako przedłużona wersja taśmy Loop. Wymiary: 104×6 cm. Sprawdzi się przy treningu wszystkich dużych grup mięśniowych: w obrębie barków, ud czy bioder. Występuje w kolorach: pomarańczowy – lekki opór; zielony – średni opór; niebieski – duży opór. 
Blackroll Multi Band to taśma długości 270 cm. Podzielona została na 16 równych obwodów. Pozwala na wzmacnianie całych grup mięśni. Cztery pętle, które można z niej zrobić, umożliwiają indywidualne użytkowanie, dzięki temu produkt może być stosowany przez wszystkie grupy wiekowe i poziomy kondycji niezależnie od wzrostu i mobilności. Sprawdzu się również podczas zajęć jogi (zarówno w pozycjach niskich, jak i wysokich). 

O czym warto pamiętać w trakcie ćwiczeń?

  • Gumy oporowe zapewniają w czasie ćwiczeń stałe napięcie w mięśniach, ważne jest aby ćwiczenia wykonywać w wolny i kontrolowany sposób. W żadnym momencie ćwiczenia nie powinno być luzu na opasce.
  • Słuchaj swojego ciała, jeśli czujesz, że coś jest nie tak, nie ćwicz na siłę.
  • Staraj się spokojnie i regularnie oddychać podczas treningu.
  • Wydech powinien następować podczas trudniejszej części ruchu
  • Jeśli np. wracasz po kontuzji czy odczuwasz ból, skonsultuj ćwiczenia z fizjoterapeutą. 

Jak często ćwiczyć?

W temacie jak długo ćwiczyć, przeprowadzono już wiele badań. American College of Sports Medicine zaleca, aby dorośli wykonywali ćwiczenia wzmacniające mięśnie co najmniej dwa razy w tygodniu z 48- do 72h okresem odpoczynku między sesjami w celu poprawy funkcji mięśni i ogólnego stanu zdrowia. Sesja powinna się składać z 8-10 ćwiczeń ukierunkowanych na wszystkie główne grupy mięśni. Należy wykonać przynajmniej 8-12 powtórzeń każdego ćwiczenia dla dwóch lub więcej zestawów, w zależności od twojego aktualnego poziomu sprawności.