Na słowo „las” przed oczami niektórym ukazują się sceny z horrorów czy też Czerwonego kapturka. Można jednak odetchnąć, bo to miejsce które ma w sobie więcej uroku i zalet niż by się mogło wydawać. Trzeba tylko odsunąć w dal te wszystkie myśli o czyhającym wilku gdzieś za rogiem.  Wyruszyć w podróż odkrywczą ścieżek dotąd nieznanych. Wzbudzić w sobie na nowo ciekawość dziecka. Dlaczego warto biegać po lesie?

5 powodów dla których warto ruszyć do lasu

1. Miasto = smog – mniejszy czy większy, w zależności od lokalizacji. Wszyscy jesteśmy zatem palaczami, nawet jeśli nie sięgamy po przysłowiowego „szluga”. Palimy biernie. Leśne powietrze jest czystsze, nawet do 1000 razy od miejskiego. Wg szacunków jedno drzewo wytwarza tlen niezbędny do życia dla trzech osób.

2. Odpoczniesz psychicznie – las to najlepsze miejsce na odpoczynek od miejskiego zgiełku. Działa na wszystkie zmysły. Charakterystyczny żywiczny zapach to olejki eteryczne dające odczucie odprężenia. Śpiew ptaków, szum strumienia czy drzew działa relaksująco, a dodatkowo panujący półmrok pozwala odpocząć oczom. Nie ma lepszego lekarstwa na trudny dzień niż bieganie w terenie.

3. Przyjazna nawierzchnia – naturalna amortyzacja dla stawów. Siły działające na stawy podczas biegu są rozpraszane na leśnej nawierzchni.

4. Urozmaicony trening – bieg po nierównej nawierzchni angażuje większą partię mięśni do pracy niż podczas przemierzania ścieżek asfaltowych. Wystające korzenie/kamienie wymuszają inną pracę stopy, a często również wyższe podniesienie nogi. Dzięki temu wzmacniamy nasz aparat ruchu.

5. Urozmaicenie monotonii tras – wiele osób uważa – bieganie jest nudne. Leśne ścieżki pozwalają na różne modyfikacje tras. Zawsze można podążyć innym szlakiem.

Dodatkowo, jak dodają Lasy Państwowe – „w lesie, szczególnie iglastym, jest wysokie stężenie fitoncydów stanowiących naturalne lotne substancje wiruso- i bakteriobójcze.

O czym warto pamiętać ruszając w las?

Wybierz odpowiednie obuwie – ile lasów, tyle szlaków pod kątem trudności terenu. Im jednak teren staje się bardziej przełajowy, piaszczysty, błotnisty, tym buty terenowe odgrywają istotniejszą rolę. Odpowiednie buty zapewnią nie tylko większy komfort, ale i lepszą ochronę, przyczepność.

Poinformuj najbliższą osobę w jakie rejony ruszasz i kiedy planujesz wrócić – zawsze bezpieczniej poinformować gdzie będziesz biegać i kiedy planujesz wrócić. Wszystko w trosce o bezpieczeństwo.

Nie wybieraj od razu trudnych szlaków – biegając w pojedynkę (jak w czasach pandemii) bezpieczniej poruszać się głównymi ścieżkami. Dodatkowo, jeśli dotąd nie biegałeś/aś w terenie, nieprzygotowany aparat ruchu na bardzo nierównym terenie będzie bardziej podatny na urazy, skręcenia. Początkowo warto wybrać mniej przełajowe ścieżki. Zachować większą uwagę. Skupić się na kamieniach czy korzeniach na trasie.

Jeśli masz możliwość wgraj trasę w zegarek GPS – a jeśli nie chcesz sobie zaprzątać głowy i ruszyć na podróż w nieznane, zawsze możesz skorzystać z opcji powrotu po śladzie.

Nie skupiaj się mocno od razu na tempie – będzie się ono znacznie różniło od tego uzyskiwanego podczas biegów asfaltowych. Nie irytuj się, że będzie wolniej.

Nie panikuj, gdy spotkasz zwierzynę – na szczęście dzikie zwierzęta boją się tak samo ludzi jak my ich. Najzwyczajniej w świecie nie lubią hałasu. Gwizdek/klaskanie odstraszy je. Nie drażnij, nie rzucaj niczym. Większym zagrożeniem są wolno biegające psy, dobrze mieć ze sobą gaz.

buty-trailowe_Baner-PB-750x300