Szwajcaria zazwyczaj kojarzy się z precyzją i zorganizowaniem oraz zegarkami czy czekoladą. Tym razem jednak o innym produkcie, butach sportowych, które połączyły szwajcarską jakość i technologię.

Koncepcję produktu marki On Running zaprezentowano po raz pierwszy w 2010 r. na targach ISPO MUNICH. Mimo, że firma została założona ledwie miesiąc wcześniej, została doceniona, zdobywając nagrodę ISPO Brandnew. Trzej założyciele: Olivier Bernhard, Caspar Coppetti i David Allemann, głęboko wierzyli, że ich nietypowy produkt może odnieść sukces. Mimo, że większość wróżyła im biznesową porażkę. Często w wywiadach pomysłodawcy wspominali – „Kilku ekspertów powiedziało nam, że nie jest możliwe wejście na rynek obuwia z nową technologią i marką. Powiedzieli nam, żebyśmy tego nie robili. Dzięki Bogu, byliśmy jeszcze bardziej szaleni niż oni.

Dziś ich produkty używane są przez 4 miliony biegaczy w 55 krajach.

Caspar Coppetti, Olivier Bernhard i David Allemann/ Źródło: on-running.com

Inspiracja wężem ogrodowym

Stworzony produkt był połączeniem sportowej pasji i próby znalezienia alternatywy dla dotychczas stosowanych rozwiązań. Jak wspomniał po otrzymanej nagrodzie w wywiadzie dla ISPO jeden z założycieli, Olivier Bernhard, trzykrotny mistrz świata w Duathlonie, wielokrotny zwycięzca prestiżowych zawodów IRONMAN  – „Jako zawodowy sportowiec znam dobrze różne marki butów do biegania. W oparciu o swoje doświadczenie, byłem przekonany, że musi istnieć inny sposób amortyzacji uderzenia stopy o ziemię”.

Jednocześnie jak dodawał, zawsze miał w sobie trochę z wynalazcy. Będąc triathlonistą na wysokim poziomie trzeba zwracać uwagę na każde drobnostki. O sukcesach decydują nawet z pozoru małe optymalizacje. Przyglądał się zatem dokładnie m.in. temu jak biega Haile Gebrselassie czy też uważnie śledził rozwój w branży obuwniczej. Zwłaszcza, gdy zaczął borykać się z przewlekłymi problemami ze ścięgnem Achillesa. W ciągu ostatnich lat swojej kariery coraz bardziej denerwował się, że na rynku obuwia do biegania od dziesięcioleci podstawowa funkcja podeszwy nie uległa zmianie. Próbował wielu marek, ale nigdy nie czuł odpowiedniego dla siebie komfortu. 

W 2005 r. zaczął współpracę z inżynierem z ETH (Szwajcarski Federalny Instytut Technologii) z Zurychu. Testował nową, obiecująca wersję amortyzacji w butach, stworzoną poprzez przyklejenie pociętych kawałków węża ogrodowego do podeszwy butów startowych. Powstały produkt wyglądał tak nienaturalnie, że sam zabawnie nazwał go „Frankensteinem”. W swoich pierwszych wrażeniach poczuł się jakby biegał boso. Jeszcze nie wiedział, że będzie to pierwszy prototyp modelu Cloudsurfer.

Bernard cieszył się, że biega bez bólu, ale nim zajął się produkcją, minęły lata. Po długim czasie zgłosił się do swojego byłego agenta Caspara Coppettiego, który był reklamodawcą. Zapytał, czy pomógłby mu z uruchomieniem produkcji butów. Caspara początkowo uznał, że nie jest potrzebny na rynku kolejny model i to jeszcze taki, z „wężami pod podeszwą”. Wziął buty jednak do testów. Trzy tygodnie później wrócił i przyprowadził Davida Allemanna. Machina szybko została włączona. 

Tylko środowisko było wciąż sceptycznie nastawione. Jak przyznawali założyciele marki On Running – „Ludzie początkowo sądzili, że jest to sztuczny pomysł„. Niekiedy dodawali – „Jeśli jest to tak rewolucyjne, jak mówicie, dlaczego nie jest to jedna z wielkich marek?.” Twórcy nie zwątpili. Szybko zdali sobie sprawę, że to prawdziwa, unikatowa technologia, która może odnieść sukces.

Pierwsze 500 par sprzedano na różnych targach czy z też prosto z samochodu. W rozwoju pomogli również sportowcy. Tegla Loroupe, dwukrotna zdobywczyni nowojorskiego Maratonu, chciała przetestować buty i opanować męczące ją problemy z plecami. Potem dołączyły światowej klasy triathlonistki Caroline Steffen i Nicola Spirig. W 2013 r. Frederik Van Lierde zwyciężył butach marki On Ironman na Hawajach, a w 2017 r. Tim Don w Wielkiej Brytanii ustanowił w modelu Cloudflow nowy rekord Ironman 7:40:23. 

Buty polubili nie tylko sportowcy. W 2016 r. po zdobyciu Oscara, meksykański operator filmowy Emmanuel Chivo Lubezki podczas sesji zdjęciowej dla amerykańskiego tygodnika Variety  miał na sobie swój ulubiony model: The On Cloud.

Produkty zaczęły się rozwijać i zdobywać kolejne nagrody. Także tą jedną z najważniejszych Product of the Year of ISPO Award 2017. 

Technologia On

Sukces tkwi w technologi. Od początku założycielom chodziło o spojrzenie na buty przez pryzmat konstrukcji, która zapewni połączoną amortyzację pionową i poziomą. Bieganie jak podkreślają – to nie skakanie w górę i w dół, lecz przemieszczanie się w przód. I do tego nawiązuje niekonwencjonalna struktura buta, która od razu przykuwa uwagę. Opatentowana technologia CloudTec™ to system amortyzacji stworzony niejako ze specjalnych profili pustych w środku (nazywanych „chmurami”) w podeszwie buta, które ściskają się na płasko po wylądowaniu zapewniając amortyzację i kumulując jednocześnie przy tym energię oddawaną następnie podczas wybicia od podłoża.

Wg twórców jest to pierwszy system, który oferuje amortyzację tylko podczas fazy lądowania, kiedy faktycznie jest ona potrzebna.  CloudTec® w widoczny sposób przyczynia się do odczuwania „chmury”, ale nigdy nie działa samodzielnie. Jego partnerem napędowym jest tzw. Speedboard ™.  Jest to wstrzykiwana cieczą płyta z polimeru termoplastycznego umieszczona pomiędzy podeszwą chmurową CloudTec® a cholewką. 

Źródło: on-running.com

Szef innowacji firmy On Ilmarin Heitz wyjaśnia działanie, mówiąc: „Dzięki Speedboard, upewniamy się, że energia, którą generujesz podczas lądowania, zostaje przechwycona, przeniesiona na przednią stopę i zwrócona dokładnie w odpowiednim momencie podczas odpychania. Speedboard działa w harmonii z amortyzacją CloudTec, aby zapewnić płynny ruch.” Dodając – „Ogólnym rezultatem jest to, że zabierasz więcej energii ze swojego lądowania w ruch do przodu. Krótko mówiąc, pomaga ci to biegać szybciej przy takim samym wysiłku.”

Materiał, kształt, grubość czy nawet łuk zależne jest od poszczególnych modeli i przeznaczenia. 

Jak technologia sprawdza się w praktyce? Już niedługo będzie się można przekonać samemu. Na początku lutego wybrane modele marki On Running dostępne będą w sieci SKLEPBIEGACZA.PL.

baner-wybierz-buty-biegowe-dla-siebie