Swego rodzaju wyścig zbrojeń amortyzacji i dynamiki w butach do trwa. Boost zrewolucjonizował rynek, gdy po raz pierwszy pojawił się w modelu Energy Boost w 2013 r. Szybko stając się ulubieńcem licznego grona biegaczy. Sukces sprawił, że boost pojawił się w kolejnych modelach tej marki. Dwa lata później zyskał popularność również na scenie lifestyle’u, głównie dzięki Kanye West, który pojawiał się w butach Energy Boost. Dziś trudno sobie wyobrazić inny związek niż adidasa z boostem.

Tymczasem od dwóch lat marka pracowała nad nową koncepcją, która zadebiutowała 17 maja. Jest nią Solar Boost. But, który ma niejako spełniać wymagania biegaczy – zmaksymalizować wydajność, ale także pozwolić na czerpanie przyjemności z biegania. To wg marki przekłada się na pewność siebie.

Inspiracją była historia jednego z pracowników tej marki. Marius Jung pracował dla Adidasa przez kilka lat. W pewnym momencie zdał sobie sprawę, że jego równowaga między życiem zawodowym a osobistym się zatarła. Codzienna rutyna, dodatkowe kilogramy sprawiły, że zaczął biegać. Zapisał się na swój pierwszy półmaraton kilka tygodni później. Jung zaczął biegać z jedną z grup adidasa i szybko odkrył, że wraz ze wzrostem sprawności, wzrasta jego pewność siebie to nie tylko w jego w kwestii jego możliwości sportowych, ale w każdej dziedzinie jego życia. Ta historia stała się centralnym punktem historii butów Solar Boost. Słońce jako źródło energii stało się inspiracją nazwy, a kolorowy niebieskie, pomarańczowe itp. były inspirowane przez transformujące światło rzucane przez słońce podczas świtu i zmierzchu. To jednak nie wszystko, sama marka wspomina o inspiracji NASA.

Dlaczego NASA? Tę kwestię wyjaśnia jeden z najszybszych amatorów w Polsce, a na co dzień związany z marką adidas Łukasz Oskierko Sama inspiracja dotyczy funkcjonalnością wahadłowca kosmicznego. W wahadłowcu wszystko jest na swoim miejscu i nic w nim nie jest zbędne. Jest totalnie funkcjonalny aby wykonać założoną misję. Takie samo podejście jest do butów SOLAR gdzie każdy element buta ma swój przemyślany cel a same buty mają biegaczowi ułatwić zrealizowanie każdej biegowej misji nie ważne jak daleko będzie chciał biec. Do tego modularna budowa wszystkich 5 modeli solar które różnią się właśnie poszczególnymi modułami które tworzą konkretny model. Zależnie od zastosowanych modułów mamy but o określonych parametrach. Stabilniejszy, sztywniejszy lub bardziej miękki.

solar boost moduły

Co zatem wyróżnia Solar Boost od dotychczas znanych modeli Boost?

Jak wspomina Łukasz – solar Boost przede wszystkim wyróżnia klatka  zrobiona w technologii TFP. Jest to Tailored Fibre Placement – technologia naszywania włókien PARLEY (nici wytworzone z odzyskanych surowców w tym wypadku z plastikowych butelek), które tworzą właśnie klatkę w obrębie łuku stopy, która otula nogę biegacza i pełni funkcje stabilizująca. Nie ma tam fragmentu który mógłby się wżynać w stopę czy tez uwierać. Dodatkowo dzięki tej metodzie udało się zredukować masę buta [Waga dla rozmiaru 42 2/3 –  295 g, czyli o 15g mniej niż poprzednik –  Energy Boost].

Wspomniana Tailored Fibre Placement (TFP) to technologia precyzyjnego rozmieszczania włókien, których kształt przypomina siateczkowatą strukturę. Umożliwia łączenie różnych materiałów, tworząc jedną ciągłą powierzchnię o różnych mocach i właściwościach.

Pomysłodawcą wykorzystania tej technologii w obuwiu był m.in. Alexander Taylor, londyński projektant, który współpracuje z marką adidas jako konsultant od 2008 roku, kiedy to był zaangażowany w rozwój cholewki Primeknit na Igrzyska Olimpijskie w Londynie w 2012 roku.

– Od dłuższego czasu eksperymentowaliśmy z tkaniem materiałów, ale najważniejsze, że dzięki tej wiedzy mogliśmy wprowadzić te technologiczne innowacje. Wykorzystana przez nas technologia zastępowania włókien, dotychczas była stosowana w przemyśle motoryzacyjnym i kosmicznym. My jednak dostosowaliśmy ją do naszych potrzeb – tłumaczył już 2 lata temu Alexander Taylor, Open Source Industrial Designer.

To nie koniec zmian w modelach solar boost.

Ponadto nowością jest szyna propulsion rail z pianki EVA która stabilizuje stopę biegacza wzdłuż wspierając kierunek przetaczania stopy a także proporcjonalnie rozszerza się w stronę luku stopy i klatki z TFP aby dodatkowo zamknąć nogę aby była stabilniej trzymana i nie chodziła na boki w czasie biegu – dodaje Łukasz Oskierko.

Energy Boost vs Solar Boost

Łukasz Oskierko modele adidasa zna doskonale nie tylko z teorii. Pierwsze wrażenia użytkowania użytkowania nowego modelu podsumowuje – Jestem bardzo milo zaskoczony modelem SOLAR BOOST. Zastąpi on dobrze znanego i cenionego Energy Boosta i powiem szczerze ze to zmiana na lepsze. But jest lżejszy, w cholewce bardziej przyjemniejszy niż poprzednik. Cholewka milo otula nogę i nadaje uczucie komfortu i pewności w czasie biegania. But tworzy jedność ze stopą i dobrze ja trzyma. Nowy techfit aquaprint świetnie pracuje z przodem stopy i dopasowuje się do anatomii danej osoby. Mimo ze pod pieta pianki boosta jest więcej niż w modelu energy i sama podeszwa jest inaczej ukształtowana, to dynamika biegania została zachowana na podobnym poziomie. Reasumując jest to chyba najbardziej wszechstronny but treningowy z dużą amortyzacja od adidas. Przez swoja dużą dynamikę i stabilność spisuje się dobrze na każdej prędkości. 

Ile Boosta w Solar Booscie?

Solar Boost (zastępujące Energy Boost) – 80%
Solar Glide i Solar Glide ST (zastępuje model Supernova i Supernowa ST) – 75% Boost
Solar Drive i Solar Drive ST (zastąpi model Response) – 50%

Więcej o kolekcji:

baner solar boost