Brafitting w Polsce się stale rozwija. Świadomość Polek jest znacznie większa niż 10 -12 lat temu, wciąż jednak są mylne przekonania, że zarezerwowany jest on tylko dla kobiet z dużym biustem. To, że w tym temacie jest jeszcze dużo do zrobienia potwierdza sama Izabela Sakutova międzynarodową ekspertką od braffitingu, autorka książki „Brafitting lifting piersi bez skalpela”, a czwartkowe spotkanie w Sklep Biegacza Warszawa-Powiśle było okazją do zapoznania się bliżej z ważną dla kobiet tematyką, wciąż nieco wstydliwą.

Izabela problem zna doskonale, jako dwudziestokilkuletnia dziewczyna była zdeterminowana na operację plastyczną.

Mój biust wyglądał nieproporcjonalnie do sylwetki. Jako nastolatka kombinowałam zwolnienia z w-f, unikając komentarzy ze strony kolegów z klasy. Na szczęście wyjechałam do Anglii, gdzie poznałam brafitting.

Od tamtej pory zmieniło się jej całe spojrzenie na sylwetkę. Postanowiła pomagać innym kobietom.

Z butami i biustonoszami jest bardzo podobnie – mówiła Izabela Sakutova – jeśli pójdziemy biegać w baletkach czy samych tenisówkach, wiemy, ze narazimy nasze stopy na otarcia, na dyskomfort i na pewno nie wpłynie to korzystnie na osiągnięciu jak najlepszych wyników, czy też efektów z naszego ćwiczenia. Tak samo jest z biustonoszem i piersiami. Nie powinniśmy ćwiczyć, biegać, uprawiać jakiejkolwiek aktywności fizycznej nie zabezpieczając odpowiednio piersi, ćwicząc w biustonoszu codziennym, który nie podtrzyma biustu przy intensywnych wstrząsach, na które ten jest poddany podczas intensywnych ćwiczeń. Dlatego też biustonosz musi być dobrany odpowiednio nie tylko pod względem rozmiarowym, ale i konstrukcyjnym. Sportowy jest wyżej zabudowany, dzięki czemu jest w stanie powstrzymać intensywne ruchy.

Co daje biustonosz sportowy?

Jak wspomniała Izabela Sakutowa biustonosz sportowy zapobiega opadaniu piersi. Struktury więzadeł i powięzi w piersiach są dość wytrzymałe, jednak również elastyczne. Są podatne na rozciąganie jak wszystkie tkanki na które działa powtarzający się bodziec. Podczas np. biegu, tym bodźcem będzie siła ciążenia. Dodatkowo ta siła ciążenia może być spotęgowana siłą odśrodkową, czyli falowaniem biustu w wyniku podskoku, co zwiększyć może opadanie piersi.

Zły biustonosz wpływa także na nasze ramiona oraz górny odcinek szyjny, bóle karku, a nawet całe plecy. Winą obarczać można także niezapewnienie dobrego podtrzymania. Jeżeli obwód jest za luźny, to cały ciężar spoczywa na ramiączkach, które wbijają się w ramiona, doprowadzając do dyskomfortu. Ramiączka powinny brać na siebie tylko ok. 15% ciężaru.

Złe dopasowanie, przede wszystkim zbyt luźne, może być także jedną z przyczyn wystąpienia kifozy, gdy przednia część ramion i głowy jest wysunięta do przodu, przyjmując posturę zamkniętą. Obecnie nawet dobrzy fizjoterapeuci zdają sobie sprawę ze skutków noszenia źle dobranych biustonoszy. O tych aspektach więcej przeczytać można także w książce promowanej podczas spotkania – Brafitting. Lifting Piersi bez skalpela.

Izabela dodaje – warto jednak dodać, kobiecie, która przez lata nosiła źle dobrany biustonosz, nie pomożemy jak za uderzeniem czarodziejskiej różdżki z ustąpieniem wszelkich dolegliwości. Połączenie dobrego biustonosza i współpracy z fizjoterapeutą przyniesie jednak dobre skutki.

Jak dobrać?

Izabela Sakutova wyróżnia 4 kroki:

  • Typ biustonosza – trzeba się zdecydować jaki jest najbardziej komfortowy. Na rynku mamy 2 rodzaje działające na zasadzie enkapsulacji i kompresyjne. Enkapsulacja – czyli każda pierś jest umieszczona osobno w miseczce, która nadaje kształt, podtrzymanie i stabilizuje
  • Obwód – jeżeli już ustalimy jaka konstrukcja nam odpowiada to dobieramy obwód. Przy tym doborze zwracamy wagę na no by nie zachodził na łopatki, byśmy się czuli stabilnie.
  • Miseczka – zwracamy uwagę na miseczkę, która powinna okalać całą pierś. Te nie powinny się przesuwać, dlatego też dobrze zrobić kilka podskoków i skrętów. Biustonosze sportowe posiadają często podwójne zapięcia, co pozwala na wyprostowanie sylwetki.
  • Materiały – ważne jest także zwrócenie uwagi na materiały, by były oddychające, odprowadzające wilgoć, co zmniejszy ryzyko otarć i podrażnień skóry.

Warto pamiętać

Dobrze dobrany stanik podnosi nasz biust i pewność siebie – wspomina Izabela podczas spotkania. Lepiej wyglądamy, na bardziej proporcjonalne.  Jeżeli uprawia uprawiamy sport dość często, dobrze mieć kilka biustonoszy na zmianę. O ile w biustonoszu codziennym zalecane jest pranie co drugie noszenie, to biustonosz sportowy należy prać zawsze po użytkowaniu. Biustonosz, by nie stracił swoich walorów podtrzymujących kształtujących, potrzebuje „odpocząć” jedną dobę. Dzięki temu włókna elastanowe, które są  przede wszystkim umieszczane w obwodzie, mają czas na „regenerację”. Dobrze mieć przynajmniej dwa, które będzie się rotować. Będą dzięki temu starczały na dłużej.

Więcej o tym jak dobrać odpowiedni biustonosz

Baner Braffiting