Przedstawiciele Under Armour o marce wspominają – to nie jest historia o kopciuszku. Ponad 20-letnia działalność to historia o ciężkiej pracy, odwadze i woli by znaleźć właściwe rozwiązanie. Zaczęło się od jednej koszulki, aby móc uczynić sportowców lepszymi – „Make all athletes better”.

Początki

Under Armour Kevin PlankBył 1995 r., lato w stanie Maryland na wschodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych nie rozpieszczało. Kevin Plan, wówczas 22-letni zawodnik i kapitan drużyny futbolu amerykańskiego University of Maryland miał dość ciągłego zmieniania przepoconych, bawełnianych koszulek podczas treningów. Kevin był ponadprzeciętnym sportowcem, jak mówił o nim jego szkoleniowiec Mark Duffner. Zmotywowanym z dużą wytrzymałością. Gdy grał, to zawsze na 100, a nawet na 110%. Na treningach też dawał z siebie jak najwięcej. Waleczny od dziecka, był najmłodszy z rodzeństwa, miał 4 starszych braci.

Pewnego dnia zmęczony kolejną koniecznością zmiany koszulki przez głowę przeszło mu myśl – musi być coś lepszego.

W 1996 r. odwiedzał sklepy z tkaninami w Maryland i jeździł do dzielnicy odzieżowej w Nowym Jorku szukając najlepszego rozwiązania. Udało się. W piwnicy swojej babci w dzielnicy Georgetown w Waszyngtonie stworzył pierwsze prototypowe koszulki świeżo powstałej marki Under Armour. Większość czasu spędził w podróżach odwiedzając szatnie zawodników w całym kraju przedstawiając manadżerom i sportowcom coś czego nigdy wcześniej nie widzieli – obcisła koszulka odprowadzająca wilgoć, pomagając regulować temperaturę ciała oraz podtrzymując mięśnie.

pierwsze biuro under armour

Pierwsze biuro Under Armour

Ducha przedsiębiorcy rozwijał już w trakcie studiów. Odgarniał śnieg, pracował w barze, parkował samochody, dorabiał w budownictwie. Na drugim roku studiów na terenie kampusu stworzył pocztę kwiatową sprzedającą róże ze swojego pokoju w akademiku. W pierwszym roku sprzedając 100 tuzinów róż, potem 250, a następnie 650. Zatrudniając 40 kierowców i 5 osób do obsługi telefonów. Zarobek mógł przeznaczyć na rozwój nowej marki.

koszulka under armour

Pierwsza koszulka Under Armour

Pierwsze koszulki zaczął sprzedawać z bagażnika swojego samochodu. Szybko zostały zauważone, a innowacyjność produktu doceniona. Był to produkt stworzony nie dla pieniędzy, a z pasji. Wiedział, że sam chciałby jej używać. Koszulka została nazwana #0037.

W 1998 r zdecydował się na przeniesienie marki do Baltimore, nawiązując silną więź miastem, w którym Plan dostrzegał podobieństwa do samego siebie. Mając wizję także na rozwój tego miejsca. Inwestując w hotele, wodne taksówki, budowę ośrodków czy wyposażenie dla szkół, a także sponsorowanie wydarzenia – Festiwalu Biegowego w Baltimore. Zaczęło się od 6 tys. uczestników, dziś liczba przekracza ponad 23 tys. osób.

Dlaczego „Under Armour”?

W nazwie amerykańskiej firmy dostrzegana jest brytyjska pisownia. Słowo „armour” używane jest w UK, zaś w wersji amerykańskiej występuje jako „armor”, co w języku polskim oznacza – „zbroję”. Wszystko rozwijało się przypadkowo. Wcześniejsze propozycje były odrzucane przez urząd. Kevin Plank chciał utożsamić z marką słowo „serce”, ale nie uzyskał zgody. Kolejną propozycją był „Body Armor”. Niestety – na to również przyszła odpowiedź odmowna. Nieco przygnębiony tą informacją pojechał do swojego starszego brata. Otwierając drzwi ten zapytał się go – „I jak tam ta twoja nowa firma… Under Armor?”. Być może nabijając się po prostu nieco, nie mniej nazwa od razu się spodobała, a po kolejnym wypełnionym wniosku przyszła odpowiedź pozytywna. Literka „u” została dodana ze względu na numer infolinii. Sam właściciel był sceptycznie nastawiony do rozwoju Internetu, uznał, że lepiej w numerze infolinii wyglądać będzie 888-4armour niż 888-44armor.

Rozwój

Pierwsze produkty Under Armour dostarczane były dla zawodników futbolu amerykańskiego. W związku z wysoką jakością oraz popularnością tego sportu w USA, coraz głośniej robiło się o marce.

Z pewnością istotny był rok 1999, kiedy to słynna amerykańska wytwórnia filmowa – Warner Bros – zgłosiła się, aby wyposażyć w sprzęt dwa filmy fabularne traktujące o tematyce futbolu amerykańskiego. Były to Any Given Sunday (w Polsce Męska Gra) oraz The Replacements (w Polsce Sezon rezerwowych). Również obecnie można z łatwością ujrzeć produkty z logiem UA w dużych produkcjach filmowych m.in. w serii Szybcy i Wściekli.

Kolejnym ważnym rokiem był rok 2002. Ruszyła wtedy kampania marketingowa WE MUST PROTECT THIS HOUSE. Odbiła się ona bardzo głośnym echem i spowodowała, że hasło I WILL na stałe zagościło wśród sportowców na całym świecie.

Rok 2007 to czas, w którym Under Armour oficjalnie stał się firmą ubierającą sportowców od stóp do głów.

Kolejny przełomowy rok to 2011. Właśnie wtedy powstaje technologia, która jest wyjątkowym połączeniem włókien „kochających” wodę oraz takich, które jej „nienawidzą”. Charged Cotton to połączenie bawełny oraz materiałów syntetycznych. Dzięki temu konsumenci zyskują produkt, który jednocześnie świetnie nadaje się do codziennego użytku jak również sprawdzi się w trakcie aktywności fizycznej.

2015 to prawdziwie mistrzowski rok dla marki Under Armour. Właśnie w tym czasie w czterech najważniejszych sportach w USA – koszykówka (Stephen Curry), hokej na lodzie (Carey Price),futbol amerykański (Cam Newton), baseball (Bryce Harper) – najbardziej wartościowymi sportowcami (MVP) zostali zawodnicy wspierani przez UA.

MVP 2015 – Stephen Curry, Carey Price, Cam Newton, Bryce Harper

MVP 2015 – Stephen Curry, Carey Price, Cam Newton, Bryce Harper

Bieganie według Under Armour

Obecnie Under Armour to nie tylko odzież. Pierwsze buty biegowe UA stworzył w 2009 roku. Wtedy faktycznie były one jeszcze dedykowane przede wszystkim osobom, które bieganie traktowały jako uzupełnienie swojej podstawowej aktywności.

pierwsze buty Under Armour

Od tego czasu jednak bardzo dużo się zmieniło i obecnie amerykański producent oferuje buty dla każdej grupy biegaczy definiując swój podział na:

  • kategorię RUN LONG;
  • kategorię RUN FAST;
  • kategorię RUN STRONG.

Ważnym momentem w dotarciu do szerszej grupy biegaczy był rok 2013, kiedy to został stworzony typowy but startowy z logiem UA. Charged RC 2 Racer wyróżniał się niską wagą oraz specjalną podeszwą zewnętrzną przystosowaną do szybkich biegów po twardym podłożu.

UA Charged RC 2 Racer

Mimo relatywnie krótkiej historii w produkcji butów biegowych, modele Under Armour kilkukrotnie już były nagradzane przez ekspertów biegowych.

W 2015 najbardziej popularny oraz uniwersalny model – UA Charged Bandit – otrzymał wyróżnienie redakcji Runners World w kategorii najlepszy stosunek ceny do jakości.

UA Charged Bandit

W tym samym roku wyróżnienie w kategorii najlepszy debiut otrzymał model UA Speedform Apollo.

Marka nie spoczęła na laurach. Stale inwestuje w rozwój i nowe technologie, ale i nie tylko. W ramach swojej działalności prowadzi projekty m.in.: UA POWER IN PINK (podnoszenie świadomości raka piersi), UA FREEDOM (wsparcie wojskowych oraz osób udzielających pierwszej pomocy, zarówno aktywnych jak i emerytów) czy UA WIN (globalny projekt aktywizujący młodzież, wspierający sport młodego pokolenia) oraz GIVE BACK (wspierający wolontariat).

Baner Under armour