Nowy rok, nowe nadzieje i plany na zmiany. Czas postanowień – zacznę…wzmocnię zaniedbane mięśnie…tym razem się uda. Lista tego co chcielibyśmy bywa długa. I nie jest to tylko tradycja naszych czasów. Postanowienia noworoczne zapoczątkowane zostały w czasach rzymskich. Sama nazwa miesiąca „styczeń” do tego nawiązuje. Pochodzi ona od rzymskiego boga „Janus”, który cechował się dwoma twarzami. Jedna spogląda na miniony rok, zaś druga wygląda ła już nowego roku.

Szacuje się, że co 2-3 osoba robi postanowienia. Wytrwać w nich ostatecznie potrafi tylko kilka procent. Zazwyczaj noworoczne życzenia klasyfikuje się w trzy główne kategorie: zdrowie (więcej ćwiczyć, rzucić palenie), praca (osiągać lepsze wyniki, realizować zadania na czas, zmienić pracę) i rodzina (spędzać więcej czasu z rodziną). Dlaczego zatem realizować je udaje się nielicznym? A zdarza się poddajemy się już na starcie? Budząc się po całonocnej imprezie 1 stycznia nie mamy siły i chęci zabierać się za np. ćwiczenia czy naukę. Funkcjonuje mylne przeświadczenie, że przecież rozpocząć wszystko trzeba już od pierwszego. Tymczasem każda okazja będzie dobra by rozpocząć.

Masz już swoje postanowienia? Zapisz je lub podziel się nimi z bliskimi. Zwiększy to szanse na sukces aż o 22%. Dlaczego? Badania wykazały, powiedziane lub zapisane  cele sprawiają, że czujemy się bardziej zobowiązani do ich realizacji.

postanowienia noworoczne

O postanowieniach noworocznych rozmawiamy z Janem Krakowskim, triathlonistą, założycielem grupy Invictus 3City oraz prowadzącym wykłady motywacyjne.

Jednym z Twoich otwartych wykładów, które prowadziłeś, dotyczył tego, jak motywować się w świecie, w którym motywacja jest przereklamowana. Postanowienia noworoczne też są przereklamowane?

Jan Krakowski: Uważam, że noworoczne postanowienia są bardzo dobre i nawet jeśli nam się nie udaje, to powinniśmy cały czas próbować i nigdy się nie poddawać. Jak mawiał nasz Papież Jan Paweł II „Musicie od siebie wymagać, nawet jeśli inni by nie wymagali”. Części postanowień nie uda nam się zrealizować, ale najgorszą rzeczą, jaką możemy zrobić, to poddać się już na starcie i powiedzieć, że skoro w innych latach się nie udawało, to teraz też się nie uda. Jest bardzo dużo przykładów osób, które nie miało być: Jest wiele przykładów osób, które nie raz próbowały wytrwać w postanowieniach i nie udawało im się, ale pomimo tego nie poddawały się i za którymś podejściem zrealizowały swój cel.

Mówi się, że spośród ok. 55% Polaków, którzy robią postanowienia noworoczne, wytrwać w nich potrafi zaledwie ok. 8-15%. Zatem stawiamy sobie cele mało realne do osiągnięcia?

Jan Krakowski: Przede wszystkim moim zdaniem czasami nie stawiamy sobie celu, tylko rzucamy hasło „chce zacząć biegać”, „chce schudnąć”, „nauczę się języka”. To jest błąd, ponieważ nie mamy wówczas określonego celu, jest to jedynie wypowiedziane marzenie. Jednym z moich ulubionych cytatów z filmów jest zdanie wypowiedziane przez Harveya Spectora „Don’t have dreams, have goals”

S – Skonkretyzowany (ang. Specific)
M – Mierzalny (ang. Measurable)
A – Osiągalny (ang. Achievable)
R – Istotny (ang. Relevant)
T – Określony w czasie  (ang. Time-bound)

Weźmy pod lupę bieganie. Jeśli ktoś chce zacząć biegać, przede wszystkim mówię mu, aby najpierw zapisał się na zawody. Dzięki temu ma odpowiednio zarysowany cel i spełni on założenia metody Smart. Jest on skonkretyzowany, bo zapisał się na konkretne zawody, np. pobiegnie 10 maja w Biegu Europejskim na dystansie 10km w Gdyni. Można go zmierzyć, gdyż mówi konkretnie, że chce przebiec 10km. Jest możliwy do osiągnięcia i to jest ważne, ponieważ tak jak powiedziałaś, stawiamy sobie czasem zbyt ambitne cele. Na przykład, jeśli całe życie wcale się nie ruszaliśmy, to nagle w miesiąc nie przygotujemy się do maratonu. Nasze wyzwanie musi być także istotne dla nas. Im większym będzie dla nas wyzwaniem, tym bardziej będziemy zmotywowani. Cele mało ambitne nas nie pociągają. Jeśli ktoś przebiegł wiele maratonów, to bieg na dystansie 5 km ze słabym wynikiem nie będzie dla niego wyzwaniem. Ostatnim czynnikiem jest to, że cel ten musi być określony w czasie. Dlatego ważne, aby zapisać się na zawody, bo mamy wówczas konkretną datę spełnienia naszego wyzwania.

Jak wytrwać w postanowieniu?

Jan Krakowski: Kiedy już wyznaczymy sobie cel, musimy się cały czas motywować. Uważam, że na każdego działa coś innego i nie powinniśmy żadnych form motywacji negować. Na jednego świetnie działa filmik motywacyjny, za to ktoś inny odnajdzie dużą dawkę motywacji w rozmowie z jakimś mentorem, a jeszcze inna osoba musi dzielić się swoimi rezultatami na portalach społecznościowych.

A jakie są inne sposoby? Przede wszystkim należy wypisać sobie plan działań i monitorować poszczególne kroki. Należy chwalić się swoimi małymi sukcesami, bo słowa otuchy od naszych znajomych będą dla nas zawsze dużym wsparciem. Warto wyrobić sobie także nawyk w dążeniu do naszego celu. Jeśli przez 21 dni będziemy codziennie robić daną rzecz, to stanie się to naszym nawykiem i będziemy automatycznie powtarzać tę czynność, tak jak codziennie myjemy zęby przed snem (mam nadzieję ;)), tak samo jak wyrobimy sobie nawyk codziennego biegania, będziemy automatycznie wychodzić biegać, a jeśli tego nie zrobimy, nie będziemy czuli się dobrze. Tak samo warto dążyć do wybranego celu z drugą osobą, gdyż dzięki temu możemy się wzajemnie wspierać i kiedy jedna osoba ma kryzys, to druga będzie nas motywować. Pamiętajmy, że nawet małe kroki mogą spowodować małe efekty. Dlatego każdego dnia powinniśmy zadawać sobie pytanie – co zrobiłem dziś, aby jutro być  o 1 % bliżej celu.

Chcesz zacząć biegać? A może szukasz motywacji? Skorzystaj z darmowych treningów!

czwartkobiegi

Bielsko-Biała – czwartek godz. 18:30/ miejsce spotkań zmienne – Szczegóły
Bydgoszcz
– piątek godz. 17:45/ Sklep Biegacza ul. Gdańska 140 – Szczegóły
Gdańsk
– czwartek godz. 19:30/ Pomnik Powiew Wolności – Szczegóły
Gdynia – czwartek godz. 19:00/ Sklep Biegacza ul. Świętojańska 104a – Szczegóły
Gliwice – czwartek godz. 19:15/ Sklep Biegacza ul. Kozielska 25 – Szczegóły
Kraków Kazimierz – czwartek godz. 19:00/ Sklep Biegacza ul. ul. Podgórska 34B lok. 104 – Szczegóły
Łódź – czwartek godz. 18:30/ Sklep Biegacza ul. Stefana Żeromskiego 74 – Szczegóły
Olsztyb czwartek godz. 18.30/ Sklep Biegacza ul. Stare Miasto 8 – Szczegóły
Warszawa-Powiśle – środa 18:30/ Sklep Biegacza ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 45A – Szczegóły

baner wyprzedaż