Krótka i konkretna rozprawa o tym, jak się przygotować fizycznie i mentalnie do pierwszego treningu. Opowiada Bartosz – przyjaciel Sklepu Biegacza, były reprezentant polski i medalista w biegach średnich.

Przede wszystkim gratuluję, jeśli dotarłeś do tego artykułu. To znaczy, że jesteś mocno zainteresowany tematem biegania. Jeśli jednak Twój pomysł na bieganie jest dość mglisty… przyszedł czas na nas. Postaramy się zbudować Twoją świadomość i wyposażyć Cię w parę przydatnych informacji. A potem do boju… znaczy się do biegu!

Zanim pobiegniesz do lasu, parku czy na stadion… po prostu na swój pierwszy „jogging”, musisz wiedzieć, że bieganie jest najbardziej naturalna formą ruchu. Ludzie od zarania dziejów biegali. To pozwoliło naszemu gatunkowi przetrwać i rozwijać się… Bieganie dotlenia, odchudza, rewitalizuje, zwiększa krwioobieg, odświeża, ma zbawienny wpływ dla wszystkich narządów naszego ciała, podnosi poziom hormonów szczęścia. Właśnie dlatego na ścieżkach biegowych widać tylu uśmiechniętych ludzi;)

Rozumiem, że już nikogo nie trzeba namawiać na bieganie :)

Teraz w ekspresowym tempie podam Ci kilka niezbędnych informacji:

Bieganie jest proste

Można biegać w każdym klimacie, w każdej pogodzie, bez względu na porę dnia i roku oraz położenie geograficzne.

t

Buty

Oczywiście latem w Polsce lub cały rok w ciepłym klimacie można biegać na boso – na plaży czy na równo przyciętej murawie stadionu. Jednak ja na pierwszy treningu polecam pobiec w butach;) i co ważne: niech to będą buty do biegania. Nie muszą być najdroższe w sklepie, ale warto, aby były zakupione w sklepie biegowym, gdzie wyposażeni w wiedzę specjaliści dobiorą Ci odpowiedni model. Pamiętaj, że stopy są po to, aby przejść w nich przez życie – zadbaj więc o odpowiednio dobrane i zamortyzowane obuwie na pierwszy trening.

Ubiór

Czy ubrać się cieplej czy lżej… tu, ilu biegaczy, tyle opinii. Jeden fakt jest jednak niezaprzeczalny: bieganie na pewno przyśpieszy „fizjologię” Twojego ciała. Co za tym idzie -po jakiś 3-4 minutach biegu rozgrzejesz się, więc wzrośnie temperatura Twojego ciała. W tej chwili na rynku i w sklepach biegowych znajdziesz mnóstwo lekkich, przewiewnych rzeczy do biegania. Znajdź lekkie i wygodne, a na pewno bieganie będzie przyjemniejsze.

Nawodnienie organizmu

Często pomijana sprawa, ale wiedz, że w naszym organizmie wiele procesów przebiega niesprawnie, gdy jesteś odwodniony. Dlatego w dniu treningowym, od rana do popołudniowego treningu, wypij przynajmniej 1,5 l płynów, a bezpośrednio po treningu dorzuć co najmniej 1l. Takie nawodnienie poprawi przepływ jonów, zapobiegnie odwodnieniu i zagęszczeniu Twojej krwi.

Odżywianie

Zawsze uważałem, że dieta to sprawa indywidualna każdego biegacza, niemniej jednak ostatni posiłek przed porannym bieganiem zjedz na 1-2 godz. przed treningiem. Po obfitym lunchu warto odczekać nawet 2-3 godziny, aby uniknąć na trasie biegowej nieprzyjemności i niepotrzebnych przystanków.

Intensywność i czas pierwszego treningu

Zacznij spokojnie, aby się nie zrazić na samym początku. Niech na pierwszym treningu dominuje TEMPO KONWERSACYJNE, czyli takie, w którym poruszasz się biegiem i jesteś w stanie spokojnie bez zadyszki rozmawiać. Jeśli po krótkim czasie pojawia się zadyszka, przejdź do marszu. Czas biegu lub marszobiegu podczas pierwszych treningów nie powinien być dłuższy niż 30 minut, abyś nie nadwyrężył zbyt mocno swoich stawów, a po prostu przygotował organizm do tego charakteru pracy jakim jest bieganie

Grupa

Na pierwszy trening nie trzeba nikogo długo namawiać. Niestety po jakimś czasie może okazać się, że brakuje Ci motywacji. Świetną sprawą jest wtedy bieganie w grupie, gdzie po pewnym czasie aklimatyzacji zachodzi element rywalizacji. Zwykle, najzwyczajniej w świecie, zaczynamy się lubić i wspierać siebie nawzajem w naszych biegowych poczynaniach.Biegamy bezwzgledu na pogodę- bieganie poprawia nastrój

Trener

Gdy już przebrniesz przez jeden lub dwa tygodnie treningu, znajdziesz grupę… to przydałby się trener, który popracuje nad Tobą indywidualnie, zauważy rezerwy, zaplanuje i będzie Cię motywował i pilnował.

podstawa to dobra ekipa do biegania

Trochę się tych informacji uzbierało… Jeśli czujesz, że jesteś już gotowy, aby wybiec z domu to zrób to! Nie zastanawiaj się długo, po prostu zasznuruj buty i do dzieła!

Trzymam mocno za Ciebie kciuki i do zobaczenia na trasach biegowych!