Burak, zwykle w postaci soku, jest jednym z najbardziej znanych suplementów dostarczających naturalne azotany. Związki azotu są wykorzystywane w organizmie do produkcji tlenku azotu (NO). Dodatkowo są również źródłem wielu witamin, minerałów i polifenoli, ale to właśnie azotany odpowiadają za główne właściwości buraka.

BURACZANE WSPOMAGANIE

Kiedy słyszymy o suplementowaniu buraka, w pierwszej chwili brzmi to trochę jak żart. Okazuje się jednak, że natura obdarzyła to warzywo niezwykłymi właściwościami zarówno zwiększającymi zdolności wysiłkowe, jak i wpływającymi korzystnie na stan naszego zdrowia. Azotany zawarte w miąższu buraka wspomagają w organizmie produkcję tlenku azotu (NO), który poprawia ukrwienie i dotlenienie mięśni w trakcie treningu. W sportach wytrzymałościowych odpowiednie dotlenienie tkanek jest istotne w osiąganiu lepszych wyników. Na rynku suplementów dostępna jest arginina, która wykazuje podobne do soku z buraka działanie, jednak okazuje się, że zamiast stosowania tabletek można sięgnąć po równie skuteczny i naturalny sok.

BURAK A WYSIŁEK FIZYCZNY

beetroot-1319075-1279x1705Burak stał się obiektem zainteresowań badaczy nie tylko w postaci soku, ale również w postaci całego warzywa. Ciekawe badanie zostało przeprowadzone na Uniwersytecie w Saint Louis. Przedmiotem badań były pieczone buraki, które podawano biegaczom przed 5. kilometrowym biegiem. W badaniu uczestniczyła także druga grupa, która dla porównania przed biegiem otrzymywała żurawinę, w której azotany nie występują. Sportowcy z „grupy buraków” uzyskali lepszy czas, a także deklarowali mniejsze zmęczenie. W innym badaniu, w którym grupa sportowców wykonywała szybkie 20. metrowe sprinty (tzw. Yo-yo intermittent test) zauważono, że uczestnicy, którzy test poprzedzili wypiciem soku z buraka, regenerowali się o 4,2% szybciej niż grupa placebo. Ciekawe jest również to, że sok z buraka może wpłynąć na przedłużenie trwania maksymalnego wysiłku. W badaniu opublikowanym przez czasopismo „Medicine & Science in Sports & Exercise”, wypicie soku z buraka znacząco przedłużało zdolność do wykonywania maksymalnego wysiłku na ergometrze, aż o 15,7% w stosunku do grupy placebo. Efekt ten wynikał nie tylko z lepszego ukrwienia i dotlenienia tkanek, ale również ze zmniejszenia konsumpcji tlenu podczas wysiłku.

BURAK NA ZDROWIE!

Oprócz korzystnego działania z punktu widzenia sportowców, burak posiada także wiele prozdrowotnych właściwości. Przede wszystkim sok z buraka wpływa na obniżenie ciśnienia tętniczego u osób, które cierpią z powodu tego schorzenia. Nadciśnienie tętnicze diagnozujemy, gdy wartość ciśnienia skurczowego jest wyższa niż 140 mmHg i/lub wartość ciśnienia rozkurczowego przekracza 90 mmHg (milimetrów słupa rtęci). Wystąpienie nadciśnienia tętniczego wiąże się ze zwiększonym ryzykiem wystąpienia choroby niedokrwiennej serca, zawału serca, udaru, ale również cukrzycy czy chorób nerek.  Wyniki badań opublikowane w czasopiśmie American Heart Association Hypertension nie  pozostawiają wątpliwości, że jedna szklanka soku dziennie może znacząco wpłynąć na obniżenie ciśnienia u osób chorych. Średni spadek ciśnienia u osób, które wzięły udział w badaniu wynosił 10 – 12 mmHg, a efekt utrzymywał się do 24 godzin.

Oprócz azotanów, burak jest również świetnym źródłem kobaltu, żelaza, magnezu, manganu i cynku, które mają szerokie właściwości w prawidłowym działaniu całego organizmu. Przede wszystkim pozytywnie wpływają na przemiany biochemiczne zachodzące w naszym ciele oraz dobry stan każdej komórki.

a-fat-beetroot-1328248Badania przeprowadzone in-vitro (na komórkach) sugerują, że sok z buraka może również wykazywać działanie antynowotworowe. Należy jednak poczekać na badania wykonane na żywych organizmach, aby jednoznacznie potwierdzić tą hipotezę. Badania komórkowe pokazują jednak, że komórki nowotworowe wysycone azotanami łatwiej poddają się apoptozie, czyli tzw. „zaprogramowanemu samobójstwu”.

DAWKOWANIE

Korzyści płynące ze stosowania buraka zauważalne są po spożyciu azotanów w ilości 6,4-12,8 mg/kg masy ciała. Osoba ważąca 80 kg powinna przyjąć od 512 mg do ponad 1000 mg azotanów. Biorąc pod uwagę, że średnia zawartość azotanów w burakach wynosi około 150mg na 100g do uzyskania maksymalnego efektu niezbędna jest dawka ok. 400-500 g buraków lub odpowiadającej im ilości soku.

PODSUMOWANIE

Burak okazuje się być bardzo ciekawym i skutecznym sposobem suplementacji sportowej, ale również prozdrowotnej. Jego szerokie zastosowanie pokazuje, że produkty pochodzące z natury w przeciwieństwie do suplementów, mogą działać wielokierunkowo na nasz organizm. Znając wszystkie korzyści związane ze spożyciem buraka warto wprowadzić go do swojego codziennego jadłospisu, zwłaszcza przed treningiem biegowym.