O bieganiu w słuchawkach napisano już wiele. Zwolenników wspomagania się muzyką jest równie wielu, co sceptyków biegania w słuchawkach. Spróbuję obiektywnie przyjrzeć się argumentom jednych i drugich, a także udzielić kilku porad osobom, które rozważają zabieranie słuchawek na treningi.

Nie chciałbym wchodzić w dyskusję pomiędzy fanami słuchania muzyki w czasie biegu a obrońcami ciszy. Każdy z Was wie najlepiej, czego potrzebuje podczas wysiłku. Postaram się pokrótce przytoczyć argumenty za i przeciw bieganiem w słuchawkach, a później przedstawić właściwości słuchawek sportowych i ich różne typy.

Melomani na treningu

Wielu z nas wprost nie wyobraża sobie wyjścia na trening bez słuchawek. Dla niektórych biegaczy są one stałym elementem ekwipunku, jak buty czy pulsometr. Skąd ta magnetyczna siła tego nadobowiązkowego gadżetu? Słuchawki, a właściwie treści, które przez nie płyną, pełnią wiele funkcji w czasie biegu: pomagają wpaść w trans, napędzają, stymulują do utrzymania właściwych obrotów. Mogą motywować lub relaksować. Inni dodają, że dzięki słuchawkom, treningi stają się ciekawsze, a czas spędzony na bieganiu jest bardziej efektywny dzięki słuchaniu audiobook’ów, szkoleń lub radia. Słuchawki pomagają także zagłuszyć hałas z otoczenia, odciąć się i skupić na celu treningu. Wszystko to sprawia, że coraz więcej osób trenuje w towarzystwie słuchawek.

słuchawki

Proszę o ciszę!

Jakie są wobec tego argumenty ich oponentów? Zacznijmy od najważniejszego: bezpieczeństwo. Głośna muzyka odcina nas od bodźców zewnętrznych i zakłóca funkcjonowanie zmysłów, przez co ogranicza percepcję. Tym samym może powodować realne zagrożenie, szczególnie dla osób przedzierających się przez miejską dżunglę. Nie bez znaczenia jest też fakt, że – w dłuższej perspektywie – pod wpływem decybeli cierpi nasz słuch. Badania pokazują, że regularne słuchanie muzyki o wysokim natężeniu niszczy komórki słuchowe. Niektórzy lekarze audiolodzy twierdzą, że codzienne słuchanie dźwięków o wartości powyżej 80 decybeli nawet przez krótką chwilę może na dłuższą metę skutkować głuchotą. Jeśli na co dzień otacza Cię muzyka, lubisz głośnie brzmienia i nie odmawiasz ich sobie w codziennych obowiązkach, to może warto sprawić, by bieganie było wytchnieniem dla Twoich uszu? Trening to dla niektórych z nas także jedna z niewielu okazji do obcowania z naturą, którą tracimy zakładając słuchawki.

Ograniczone bezpieczeństwo to również argument dla niektórych organizatorów imprez biegowych, którzy zakazują uczestnikom startu w słuchawkach. Odseparowanie się od świata zewnętrznego przez uczestników może przeszkadzać w komunikacji z innymi biegaczami i – co bardziej istotne – utrudniać interwencje służb obsługi biegu.

Noszenie słuchawek w czasie biegania to również wątpliwa wygoda. Kwestia komfortu jest oczywiście bardzo zindywidualizowana i zależna od kilku czynników, z anatomią użytkownika i wybranym sprzętem na czele. Plączące się kable to tylko czubek góry lodowej. Niektórzy użytkownicy ze względu na anatomię swoich małżowin usznych mają problem z doborem właściwej wkładki dousznej. Mają one różne kształty i rozmiary, a ich dopasowanie jest kwestią bardzo indywidualną. Niektóre modele z trudem utrzymają się w uchu podczas aktywności fizycznej. Zdarza się, że biegający w słuchawkach zakładają różnego rodzaju opaski, które mają uchronić ich przed wypadaniem słuchawki z ucha.

Jakie słuchawki do biegania?

Jeśli po przeanalizowaniu powyższych argumentów stwierdzasz, że słuchawki są czymś, dzięki czemu Twoje treningi rozkwitną na nowo, warto zastanowić się, jaki sprzęt będzie dla Ciebie najlepszy. Opcji wyboru jest całkiem sporo. Poniżej przedstawiam główne kryteria podziału tych akcesoriów, które zapewnią lepszą orientację w analizowanym temacie.

  • Słuchawki przewodowe i bezprzewodowe – pierwsze korzystają z tradycyjnego kabla do połączenia z odtwarzaczem; drugie robią to bez użycia fizycznego przekaźnika, najczęściej wykorzystując Bluetooth.
  • Słuchawki douszne, nauszne i zauszne – pierwsze pozostawiają ucho odkrytym wprowadzając do jego środka jedynie źródło dźwięku (ten rodzaj jest zdecydowanie najbardziej popularny wśród sportowców); drugie okalają całe ucho tłumiąc szumy zewnętrzne, ale pozostawiając źródło dźwięku poza uchem; trzecie są zazwyczaj mniejsze niż nauszne, ale zawierają dodatkowy element – klips zakładany za małżowinę uszną, który ma gwarantować lepsze trzymanie słuchawki w czasie biegu.
  • Słuchawki „otwarte” i „zamknięte” – różnią się miedzy sobą stopniem izolacji od dźwięków z zewnątrz. Pierwsze luźno przylegają do ucha zapewniając lepszą przewiewność i mniejszą izolację; drugie otulają ucho lub wypełniają kanał słuchu skutecznie tłumiąc szumy z otoczenia.
Sprawdź ofertę słuchawek w Sklepie Biegacza

Sekret tkwi w szczegółach

Jeśli już wiesz, który typ słuchawek będzie dla Ciebie najwłaściwszy, zwróć uwagę na detale. Wbrew pozorom słuchawki różnią się pod wieloma względami. Poniżej przedstawiam najważniejsze z nich:

  1. Wielkość ucha – w tym wypadku rozmiar ewidentnie ma znaczenie. Nie wszystkie modele nadają się dla wszystkich użytkowników, a właściwie ich aparatu słuchu. Dobór komfortowych słuchawek jest sprawą bardzo indywidualną zależną od anatomii ucha. Teoretycznie najmniejsze ryzyko złego doboru rozmiaru istnieje w przypadku prostych słuchawek dousznych, które w zestawach zawierają gumowe nakładki w różnych wielkościach. Odpowiedni rozmiar nakładek słuchawkowych jest kluczowy nie tylko ze względu na komfort użytkowania, ale również na utrzymanie słuchawki w uchu w czasie biegu.
  2. Jakość dźwięku – preferencje w tej materii są również zindywidualizowane. Parametry, na jakie warto zwracać uwagę to zakres pasma przenoszenia (w Hz) oraz czułość (w dB). Część modeli oferuje dodatkowe funkcje, jak np.: imitacja dźwięku przestrzennego i podbicie basów.
  3. Ważnym parametrem akcesoriów sportowych jest wodoodporność. Kupując słuchawki do biegania zwróć uwagę na ten fakt. Większość modeli dla aktywnych jest odporna na pot. Jeśli planujesz treningi na basenie, to trzeba będzie poszukać słuchawek w pełni wodoszczelnych.
  4. Pilot na kablu – niepozorny dodatek może znacznie ułatwić operowanie odtwarzaczem.
  5. W przypadku słuchawek bezprzewodowych, należy zwrócić uwagę na technologię wykorzystywaną do połączenia z odtwarzaczem oraz kompatybilność z różnymi urządzeniami mobilnymi.
  6. W przypadku słuchawek przewodowych, nie bez znaczenia jest długość kabla i materiał, z którego została wykonana jego osłona. Niektóre kable mają właściwości odblaskowe, co podnosi bezpieczeństwo nocnych marków.
  7. W obu typach istotna jest także jakość materiałów, z których wykonano urządzenie, szczególnie połączenia między kablem a elementami plastikowymi. Nie bez znaczenia jest też metal (stop metali), którego została wykonana końcówka kabla.
  8. Dodatki – producenci rywalizują z sobą w wyścigu o klienta drobnymi detalami. Niektórzy dodają do słuchawek odblaskowe elementy. W kilku modelach można znaleźć również zainstalowany pulsometr. Praktycznym dodatkiem są magnesy wbudowane w każdą słuchawkę, dzięki którym można je łatwo spiąć za głową w momencie, gdy nie chcemy z nich korzystać.
  9. Marka i indywidualne doświadczenie użytkownika. Wśród liderów rynku producentów słuchawek sportowych mogę wskazać marki: JBL, Denon, Monster i Scullcandy. Które z nich są najlepszym wyborem? Pozwólcie, że w tym momencie odwrócimy rolę i to ja będę czekał na Wasze odpowiedzi w komentarzach.