Przed Tobą jedna z najważniejszych imprez tego sezonu biegowego. Jak wykorzystać ostatnie tygodnie przed startem, by przygotować optymalną dyspozycję na zawody? Eksperci Sklepu Biegacza podpowiadają, co zrobić, by zaprezentować królewską formę podczas 15. PZU Cracovia Marathon.

Nadchodzi chwila, w której biegowa Polska wstrzymuje oddech. Oto jeden z najważniejszych maratonów na Wisłą, impreza, na którą długo czekali biegacze nie tylko w naszym kraju. Być może także dla Ciebie to najważniejszy start tej wiosny. Zawody, do których przygotowywałeś się przez długie tygodnie, moment poprzedzony wieloma tygodniami wyrzeczeń i godzinami treningów. Być może to Twój maratoński debiut lub próba poprawienia życiówki – bieg, dzięki któremu napiszesz nowy rozdział w swojej historii.

Co zrobić, by w Krakowie w pełni wykorzystać swoje możliwości i ustrzec się błędów, które mogą zaprzepaścić Twoje treningi? Skorzystaj z porad Sklepu Biegacza i zwiększ swoje szanse na sukces w 15. PZU Cracovia Marathon.

Trzymaj swoje tempo

cracovia maraton

Nie daj się sprowokować atmosferze zawodów i innym biegaczom. Zacznij w swoim zakładanym tempie i przyspieszaj wraz z upływem kilometrów. W ostatnich tygodniach staraj się trenować w tempie docelowym, w których planujesz zacząć maraton. Właściwy monitoring pracy organizmu i kontrolę prędkości biegu może ułatwić zegarek z pulsometrem.

Wybierz odpowiedni pulsometr

Jedz mądrze, nie eksperymentuj

Ostatnie dni przed imprezą to czas na ładowanie energii. Zadbaj o to, by posiłki na kilka dni przed startem były bogate w węglowodany złożone. Ważne jest, by były to dania, co do których masz pewność, że Twój układ pokarmowy je akceptuje. Kluczowy jest ostatni posiłek przed biegiem. Powinien on być łatwostrawną bombą energetyczną, która pozwoli naładować baterie na długi wysiłek.

Więcej informacji o odżywaniu przed startem znajdziesz W TYM ARTYKULE.

Pamiętaj o odżywkach

Doświadczenie uczy, że śniadanie przed biegiem może nie wystarczyć na cały maraton. Warto pomyśleć o dodatkowych zastrzykach energii w czasie biegu. Bezkonkurencyjne są tutaj żele i batony energetyczne. Lekkie i łatwostrawne są świetnym doładowaniem akumulatorów w czasie biegu.

Wybierz odżywkę na start

Wyśpij się i odpocznij

Ostatnie dni przed zawodami, to czas, w którym dobrze jest odpocząć i nabrać sił. Zmniejsz obciążenia treningowe, nie podejmuj forsownych prac jeśli nie musisz, śpij tak długo, jak tego potrzebujesz. Pofolguj sobie. Wkrótce czeka Cię wysiłek, przed którym Twój organizm nie powinien być w pełni zregenerowany.

Chroń głowę i oczy

cracovia marathonŚrodek maja to czas, w którym słońce ze sprzymierzeńca może stać się Twoim przeciwnikiem. Wysoka temperatura i intensywne promieniowanie mogą przeszkadzać ze zdwojoną siłą, szczególnie w obliczu osłabienia organizmu przez zmęczenie. Późną wiosną warto pomyśleć o czapce z daszkiem chroniącej oczy i głowę przed udarem. Czapka może okazać się wielofunkcyjnym atrybutem, który będzie również przydatny w czasie jesiennych i wiosennych treningów chroniąc przed chłodem i lekkim deszczem.

Sprawdź ofertę czapek z daszkiem

Myśl pozytywnie

W trakcie maratonu równie ważne co przygotowanie fizyczne, jest Twoja dyspozycja mentalna. Nie martw się na zapas! Przypomnij sobie, jak wiele czasu i wysiłku włożyłeś w przygotowania. Traktuj start jako nagrodę za trud treningu. Poczuj dumę z faktu, że mierzysz się z dystansem osiągalnym tylko dla nielicznych. To właśnie dla takich chwil kiedyś zaczynałeś biegać.

Zabezpiecz się przed otarciami

cracovia marathonPostaraj się zminimalizować do minimum wszystkie czynniki, które mogą potęgować zmęczenie. Wyjątkowo irytujące mogą okazać się różnego rodzaju otarcia i odparzenia skóry, szczególnie te na stukach, lędźwiach i pod pachami. Można im skutecznie zaradzić stosując specjalne kosmetyki ochronne dla sportowców.

Przetestuj kosmetyki sportowe

Zaufaj sprawdzonym rozwiązaniom

Maraton to nie czas na sprzętowe eksperymenty. Testy nowych butów lub odzieży zaplanuj na wcześniejsze treningi. Podczas maratonu nie ma miejsca na kompromisy – musisz mieć pewność, że wszystko zadziała w 100%.

Więcej porad dotyczących doboru stroju startowego znajdziesz W TYM ARTYKULE.

Nie bój się gadżetów

Wykorzystaj wszystkie dozwolone środki do tego, by biegło Ci się łatwiej. Napędza Cię muzyka? Weź na trasę odtwarzacz i słuchawki. Jesteś przyzwyczajony do biegania z telefonem, chcesz robić sobie zdjęcia w trakcie, jesteś uzależniony od aplikacji? Zabierz ze sobą swojego smartfona. Czujesz, że nie obejdzie się dodatkowych napojów i odżywek? Noś wszystko, czego potrzebujesz w wygodnym pasie.

Dobierz odpowiedni pas biegowy Sprawdź pozostałe akcesoria

Liczymy na to, że 15 maja na mecie na Rynku Głównym w Krakowie będziesz najszczęśliwszą osobą na świecie.

Powodzenia!