Superfoods, czyli „super żywności'”, nazywamy produkty żywnościowe, które są szczególnie bogate w dobroczynne dla ludzkiego organizmu wartości i składniki odżywcze. Ich pozytywne działanie musi być udowodnione naukowo. Wśród super żywności znajdziemy zarówno znane w naszej kuchni produkty jak czosnek, czy jarmuż, ale także mnóstwo egzotycznych warzyw i owoców, a wśród nich cenne jagody goji lub acai. Lista super produktów jest swojego rodzaju odpowiedzią i antidotum na zaniedbania żywieniowe mające swój początek w XX wieku.

Skąd taki pomysł?

Ostatnie stulecie przyniosło nam wiele zmian, niestety na gorsze, w nawykach i modelach żywieniowych. Coraz więcej jedzenia przetworzonego, pośpiech, odejście od lokalnej tradycji i kultury żywieniowej, fast food- wszystkie te czynniki spowodowały znaczne pogorszenie jakościowe naszej diety, a za czym idzie pogorszenie kondycji naszych organizmów. 

Złe nawyki żywieniowe mają ogromny wpływ na rozwój chorób cywilizacyjnych takich jak np. miażdżyca, cukrzyca, otyłość, nowotwory, ale także najzwyklej w świecie osłabiają nasz organizm, przyczyniają się do anemii, zmniejszają odporność, obniżają kondycję.

Dlatego też na przeciw wszystkim tym szkodliwym trendom żywieniowym wychodzi nowa grupa pokarmów, uzupełniająca naszą dietę w olbrzymią dawkę cennych składników, witamin i minerałów- superfoods. Nie wystarczy oczywiście jedynie wzbogacić swojej dotychczas zaniedbanej diety nowymi produktami, resztę nawyków żywieniowych pozostawiając w stanie nienaruszonym. Superfoods idealnie sprawdzą się w formie naturalnej suplementacji, uzupełnienia i swoistego „dopalacza” będącego wisienką na torcie zbilansowanej i zdrowej diety.

Czy ty biegaczu potrzebujesz superfoods?

Oczywiście, że tak! Kto, jak nie właśnie sportowcy są szczególnie narażeni na niedobory witamin i minerałów? Ponadprzeciętny wysiłek fizyczny wymaga od człowieka dodatkowych rezerw sił, energii i witalności. Tutaj z pomocą przychodzi super żywność. Podczas treningów często wykorzystujemy głębokie zapasy i rezerwy składników i związków chemicznych w naszym ciele, które muszą być regularnie uzupełniane. Biorąc pod uwagę coraz większą degradację środowiska, gleby zawierające coraz mniej cennych pierwiastków, taki dodatkowy zastrzyk cennych składników czerpanych ze szczególnie bogatej w nie żywności jest bardzo wartościowy. Zanim zaczniemy szukać witamin, pierwiastków i dodatkowych składników odżywczych na półkach aptek, warto sięgnąć po naturalne wspomagacze.

Czy to faktycznie działa?

Każdy produkt zanim trafi na listę super żywności musi zostać przebadany pod kątem swoich szczególnych właściwości, zatem bez naukowych dowodów na dobroczynny wpływ danego produktu na ludzki organizm nie może on być określany mianem superfoods. Każda dodatkowa dawka witamin i minerałów jest z resztą pozytywną pożywką dla naszego organizmu, wzmocni odporność, poprawi witalność i samopoczucie, doda energii do życia i biegania.

Superfoods dla biegacza

Jagody goji

Te małe, czerwone owoce jagodowe pochodzą z okolic Tybetu, gdzie ich szczególne właściwości są już doceniane od wielu pokoleń. Do nas dotarły stosunkowo niedawno, spotykane w postaci suszonych owoców lub soku produkowanego także z tych już wysuszonych owoców. Okazuje się, że jagody goji są źródłem białka o wysokiej wartości biologicznej: zawierają aż 19 aminokwasów (aż 18 z nich nie mogą być syntezowane przez ludzki organizm!), dużą zawartość składników mineralnych(cynk, żelazo, miedź, wapno, german , selen, fosfor) oraz bardzo dużą zawartość witaminy C. Są zatem świetnym antyoksydantem, wzmocnią Twoją naturalną odporność na jesienne i zimowe wybiegania, wspomogą regenerację mięśni dzięki zawartości białka o wysokiej wartości biologicznej i uzupełnią braki pierwiastkowe.

Warto do owsianki na śniadanie, jogurtu naturalnego lub sałatki owocowej dodać garść tych owoców.

Orzechy brazylijskie

Orzechy, które przybyły do nas aż zza oceanu, z odległej Brazylii to istna skarbnica selenu. Garść tego produktu pokrywa nawet do 500% dziennego zapotrzebowania na ten cenny przy procesach zwalczania wolnych rodników pierwiastek! Poza tym orzechy te są cennym źródłem kompletnego białka niezbędnego do odbudowy tkanek mięśniowych po treningu. Witaminy z grupy B, witamina E oraz spora zawartość pierwiastków w które są bogate dodają pozytywnej energii. Dodatkowo w orzechach brazylijskich zawarta jest spora ilość zdrowych nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz kwasów omega-6 pomagających zachować zdrowy układ krwionośny. Uważajmy tylko, żeby nie objeść się zbytnio tymi smakołykami, bo jak każde orzechy są stosunkowo kaloryczne. Czerpmy z nich korzyści z umiarem.

Orzechy brazylijskie ciekawie się sprawdzą w formie dodatku do deserów, sałatek lub jako samodzielna przekąska.

Awokado

Ten egzotyczny owoc jest szczególnie bogaty w tłuszcze nienasycone, potas (zawartość w 100g większa niż w bananie!) kwas oleinowy, witaminy D, E, K. Pomaga w walce z miażdżycą, wspomaga wzrok, działa przeciwnowotworowo. I chociaż niektórych odstrasza wysoka kaloryczność tego owocu (zwany czasem też „owocem maślanym”) są to korzystne dla nas kalorie. Spokojnie więc możemy włączyć do swojej diety rozsądne ilości awokado, a także tłoczony z niego olej.

Starajmy się wybierać dojrzałe owoce, po naciśnięciu awokado powinno się delikatnie wgniatać. Pestka powinna odchodzić od miąższu bez problemu. Awokado świetnie nadaje się jako dodatek do sałatek, smarowidło do kanapek lub składnik koktajli.

Komosa ryżowa

Komosa ryżowa często także zwana quinoą pochodzi z odległego Peru, gdzie jej właściwości odżywcze doceniane były już za czasów Inków. Jest to tak zwane „pseudozboże” tzn. roślina, która wytwarza bogate w skrobię nasiona, lecz w rzeczywistości nie jest zbożem. Komosa jest szczególnie bogata w pełnowartościowe białko, zdrowe kwasy tłuszczowe, a także wiele witamin i składników mineralnych. Dzięki bogactwu flawonoidów quinoa jest cennym produktem w walce z chorobami nowotworowymi. Dzięki wysokiej zawartości węglowodanów złożonych komosa daje nam energii na długo, syci i pomaga ustabilizować poziom cukru we krwi.

Warto zatem zastąpić ryż, czy ziemniaki właśnie komosą jako dodatek do dania głównego, komponować z niej sałatki lub dodawać ją do zup.

Młody jęczmień

Młody zielony jęczmień zaliczany jest do grupy tzw. zielonej żywności. Jest to sproszkowany i w specjalny sposób suszony młody (około siedmiodniowy) jęczmień. Suszenie odbywa się szybko i w niskiej temperaturze, aby nie stracił on swoich wartości odżywczych. Dzięki temu, że używa się tak młodych pędów wszystkie wartości odżywcze się w nich skoncentrowane (tak jak w przypadku kiełków). Młody jęczmień jest dobrym źródłem pełnowartościowego białka, witamin (C, E, K i z grupy B) oraz pierwiastków takich jak potas, mangan, chrom, magnez, czy miedź. Działanie jakie wykazuje ten specyfik to działanie odchudzające, wzmacnianie układu krążenia, działanie przciwzapalne i przeciwbakteryjne, odkwaszanie organizmu, profilaktyka chorobom nowotworowym., oczyszczanie organizmu oraz ogólna poprawa samopoczucia i urody.

Młody jęczmień najlepiej spożywać jako napój: proszek rozpuszczony w letniej wodzie (1  łyżeczka na szklankę wody) – najlepiej wypić 20-30min przed posiłkiem. Dobrze sprawdzi się także jako dodatek do koktajli, soków owocowych i warzywnych, jako posypka do sałatek i jogurtów lub w formie tabletek

Zatem biegnij teraz do sklepu, a następnie do kuchni i przygotuj na dzisiejszy posiłek regeneracyjny sałatkę z komosy ryżowej z dodatkiem awokado, goji i orzechów brazylijskich. Posiłek popij oczywiście sokiem z dodatkiem młodego jęczmienia.