Na to często powtarzające się pytanie odpowiada nasza specjalistka od spraw diety i suplementacji: Agnieszka Pałka, doradca klienta w Sklepie Biegacza w Katowicach,

Zanim zapytasz „Trening na czczo czy po posiłku?” zadaj sobie pytanie: „Co jest głównym założeniem mojego treningu?” Dopiero wtedy – w zależności od efektu, który chcesz osiągnąć i rodzaju treningu jaki wykonujesz – dobierz porę i rodzaj posiłku.

Rano, po długiej nocy i poście, w organizmie występuje więcej wolnych kwasów tłuszczowych, mamy też najniższy w ciągu doby poziom insuliny oraz wysoki poziom kortyzolu – hormonu odpowiedzialnego za odkładanie tkanki tłuszczowej i aktywność kataboliczną. Ćwicząc w takim stanie z niską i średnią intensywnością możesz używać tłuszczu jako paliwa w trochę większym stopniu. Jednocześnie wysoki poziom kortyzolu oraz adrenaliny i noradrenaliny może także ‚niszczyć’ tkankę mięśniową.

Jeśli chcesz zrzucić nadmiar tkanki tłuszczowej, możesz pozwolić sobie na trening na czczo. Jednak bardzo ważne jest by wyglądał on w określony sposób:

  • powinien być dość krótki (około 30 minut); dzięki temu nie „spalisz mięśni” , wykorzystasz zapasy glikogenu oraz kwasów tłuszczowych z krwi;
  • musi być dość intensywny; w ten sposób podniesiesz metabolizm na cały długi dzień.
  • przed dobrze jest wypić wodę, zieloną herbatę lub kawę (jeśli tolerujesz je na pusty żołądek); to pozwoli dodatkowo pobudzić Twój organizm;
  • posiłek następujący po wysiłku powinien być zbilansowany i zawierać pełnowartościowe białko oraz węglowodany zarówno proste jak i złożone. To da możliwość uzupełnienia zapasów energii potrzebnej na cały dzień oraz dzięki kompletowi aminokwasów odbudowę zniszczonych włókien mięśniowych.

śniadanie biegacza Jeśli Twoim celem jest budowanie wytrzymałości i siły mięśniowej a planowany trening jest długi i bardzo intensywny nie możesz pozwolić sobie na niedostarczenie energii.

Po pierwsze deficyt kalorii przy długim treningu będzie skutkował spadkiem efektywności. Szybciej poczujesz zmęczenie, mogą do tego dojść mdłości, wymioty czy nawet utrata świadomości. Ponadto, jak wcześniej wspomniałam, hormony uwolnione w trakcie uprawiania aktywności na czczo wpływają na utratę mięśni. Wniosek jest prosty: będziesz dosłownie spalać tak ciężko wypracowane mięśnie.

Chcę również podkreślić bardzo istotną rolę cukrów w sprawnym funkcjonowaniu mózgu.

Długie wybiegania i intensywne treningi wymagają pełnego zaangażowania i motywacji. Źle odżywiony układ nerwowy nie będzie funkcjonował poprawnie a to bezpośrednio obniży zdolności motoryczne i siłę psychiczną tak ważną do pokonywania kolejnych kilometrów.